اگر نشانه ها ي "اضطراب امتحان " را در فرزندتان ديده ايد ، بد نيست اين رهنمودها را كه توسط يك مشاور آموزشي توصيه شده است‌، بخوانيد.

نفست به شماره مي‌افتد، كف دستت عرق مي‌كند، نمي‌تواني تمركز كني و هر چه خوانده‌اي از ياد مي‌بري چون ‌"اضطراب امتحان" داري.

اگر نشانه‌هايي كه گفتيم، در شما يا فرزندتان ديده مي‌شود، بد نيست اين رهنمودها را كه توسط يك مشاور آموزشي توصيه شده است‌، بخوانيد.

اگر خودتان را خيلي بزرگ تصور كنيد، آنقدر كه از همه جلوتر باشيد و هميشه اول شويد يا خيلي كوچك كه فكر كنيد با هيچ كس نمي‌توانيد رقابت كنيد و همه مي‌توانند شما را كنار بزنند و توان انجام هيچ كاري را نداريد، واجد شرايط اضطراب امتحان مي‌شويد.

علي رضايي، مشاور تحصيلي مي‌گويد:‌ لازم نيست به اين فكر كنيد كه قبلا تعلل كرده‌ايد و محال است بتوانيد ظرف چند ماه از عهده كار بر‌آييد. حتي لازم نيست فكر كنيد در آينده چه رتبه‌اي كسب مي‌كنيد و به چه دانشگاهي مي‌رويد، كي فارغ‌التحصيل مي‌شويد و چطور كار مي‌كنيد. شما بايد روي درس خواندن برنامه‌ريزي كنيد و فقط تمركزتان همان باشد.

اين مشاور تحصيلي معتقد است شرايط روحي ـ رواني شما در روز امتحان تعيين‌كننده خواهد بود.اضطراب در حد متوسط، انگيزه ايجاد مي‌كند تا بهتر درس بخوانيد و رقابت كنيد، اما اگر بسيار مضطرب باشيد، كاري از پيش نخواهيد برد.

رضايي مي‌گويد: خاطرات شكست‌ها و نااميدي بيش از هر چيز ديگر، پشت شما را به زمين مي‌زند. وي به خانواده‌ها توصيه مي‌كند از فرزند خود فقط انتظار درست فهميدن و درست درس‌خواندن داشته باشند و براي اول بودن و بهترين بودن و حتي ادامه تحصيلي كه خود مايل به انجام آن نيست، او را تحت فشار قرار ندهند.

وي تاكيد مي‌كند گاهي حتي شرايط محيط مي‌تواند ما را مضطرب كند. مثلا يادم مي‌آيد يكي از دانش‌آموزانم مي‌گفت در سالن امتحان كنكور بلبلي به ديوار آويخته بودند كه آنقدر آواز مي‌خواند كه آدم را ديوانه مي‌كرد.

اين مشاور توصيه مي‌كند: اگر آمادگي لازم را نداريد و احساس درماندگي مي‌كنيد، همه چيز را با خود تمام كنيد و اگر تا امتحان وقتي نمانده، همه دروس را مرور كنيد، تست بزنيد و مساله حل كنيد و به عنوان يك كنكور آزمايشي به ماجرا نگاه كنيد.

گاهي در كودكان اضطراب به شكل بي‌حوصلگي، ناآرامي و ترس بروز مي‌كند و كودك قدرت تمركز را از دست مي‌دهد. هنگام درس خواندن به همه چيز فكر مي‌كند جز درس و انگار خودش قبل از امتحان، خود را مردود مي‌كند.

اضطراب وقتي حالت بيماري به خود بگيرد، مداخلات دارويي ضروري مي‌شود.

رضايي معتقد است صحبت كردن با دانش‌آموز و واداشتن او به بيان نگراني‌ها و خواسته‌هايش و آرام‌سازي او تا حد زيادي به او كمك مي‌كند.

شما در مقام والدين‌ يا معلم بايد به او كمك كنيد، تصوير واقعي‌تري از خودش در ذهن بسازد و حساسيتش را نسبت به امتحان كم كنيد.

آموزش شيوه‌هاي درست مطالعه و وسايل كمك آموزشي و روش‌هاي خود آرام‌سازي نيز به شخص مضطرب كمك مي‌كند.

وي به دانش‌آموزان توصيه مي‌كند با برنامه‌ريزي درست و انتخاب هدف مناسب و توجه به توانايي و استعداد خود و روش صحيح مطالعه و آموختن تمركز و تقويت حافظه، دوران آموزشي خوبي را تجربه كنند و امتحان را به تجربه‌اي شيرين بدل سازند.

اگر مي‌خواهيد در كنكور شركت كنيد، محل امتحان و رشته‌هاي آن را از پيش مورد بررسي قرار دهيد و دلايل شكست و موفقيت دوستان يا تجربه‌هاي قبلي خود را بررسي كنيد و به خود تلقين كنيد مي‌توانيد.

امتحان تنها مساله مهم در زندگي شما نيست. گاهي هم زندگي كنيد، ورزش كنيد و تفريح را براي خود حرام نسازيد.

پيشرفت خود را بررسي كنيد و به نحوه درس خواندن خود طبق برنامه امتياز بدهيد. دست‌كم يك روز قبل از امتحان را صرف آرامش و رفع خستگي كنيد.



تاريخ : دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:, | 9:18 | نویسنده : Ali |
صفحه قبل 1 صفحه بعد